Asiantuntijoiden näkemyksiä kasvissyönnistä

 

cover-04

Tähän artikkeliin on koottu eri asiantuntijatahojen näkemyksiä kasvissyönnistä. Kuten huomaat, ravitsemusasiantuntijat suhtautuvat kasvissyöntiin pääosin myönteisesti. Asiantuntijoiden mukaan järkevästi koostettu kasvisruokavalio on terveyttä edistävä ja sopii kaikkiin elämänvaiheisiin.

Suomalaiset ravitsemussuositukset

Tutkimusten mukaan kasvisruokavaliota noudattavilla esiintyy vähemmän lihavuutta, sydän- ja verisuonisairauksia sekä tyypin 2 diabetesta kuin länsimaiden väestöllä yleensä. Kasvissyöjillä on myös paremmat veren rasva-arvot sekä alhaisempi verenpaine, ja he elävät pitempään. Kasvissyöjien parempaa terveydentilaa selittänee osin myös se, että he liikkuvat enemmän ja tupakoivat vähemmän kuin sekaruokaa syövä väestö yleensä.

Vegaaniruokavalion toteutus on muita kasvisruokavalioita haasteellisempaa. Erityisesti tulee varmistaa B12-vitamiinin, D-vitamiinin, riboflaviinin, kalsiumin, raudan, sinkin, jodin, seleenin ja proteiinin saanti käyttämällä tarvittaessa täydennettyjä elintarvikkeita ja/tai ravintolisiä.

– Terveyttä ruoasta – Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014

Pohjoismaiset ravitsemussuositukset

Pohjoismaiset ravitsemussuositukset ovat kasvissyönnin suhteen linjassa kotimaisten suositusten kanssa.

In general, research indicates that vegetarian diets are associated with lower risk of chronic diseases such as CVD, type 2 diabetes, and obesity. In addition, vegetarians often have lower blood-lipid levels and lower blood pressure, and are likely to live longer. Besides the dietary influence, it is probable that the overall lifestyle also contributes to a better health status among vegetarians because they often tend to be more health conscious and physically active, and less likely to smoke than non-vegetarians.

– Nordic Nutrition Recommendations 2012 – Integrating Nutrition and Physical Activity

Ravitsemustiede-kirja

Nykykäsityksen mukaan on suositeltavaa noudattaa kasvispainotteista ruokavaliota, jossa energia saadaan suurimmaksi osaksi kasvisperäisistä ruoka-aineista ja johon eläinperäisiä ruokia kuuluu vain vähän. Kasvissyöjät nauttivat päivittäin enemmän kasvisperäisiä ruokia kuin sekaruokailijat ja saavat näin merkitsevästi enemmän terveyttä edistäviä ruoan komponentteja, mm. antioksidanttivitamiineja, foolihappoa, magnesiumia, kaliumia ja kuituja sekä kasvien luonnollisia yhdisteitä, kuten flavonoleja. Lisäksi kasvisruokalijat eivät käytä eläinperäisiä ruokia lainkaan tai käyttävät niitä vain vähän, jolloin haitallisen tyydyttyneen rasvan ja kolesterolin saanti on merkitsevästi pienempää kuin sekaruokailijoilla.

– Aro A, Mutanen M & Uusitupa M. (toim.) 2012. Ravitsemustiede, 4. painos. Helsinki: Duodecim, s. 578.

Suomen Diabetesliitto

Diabeetikko voi noudattaa kasvisruokavaliota. Kun kasvisruokavalion kokoaa tiettyjen periaatteiden mukaan, siitä saa ravitsemuksellisesti täyspainoisen. Usein kasvisruokavaliossa on paljon hyviä puolia: kasvissyöjä saa runsaasti kuitua, kivennäisaineita ja vitamiineja. Kasvisruokavaliota noudattavien on myös helpompi hallita painoaan. … Vegaaniruokavalion koostamisessa pitää olla huolellinen, jotta siitä saa ravitsemuksellisesti täyspainoisen. Kasvikunnan tuotteita täytyy käyttää erittäin monipuolisesti. Proteiinin eli valkuaisen saannin turvaavat pavut, soijapaputuotteet, herneet ja linssit, siemenet, pähkinät ja kasviöljyt [sic].

– Aro E, Heinonen L & Ruuskanen E. 2011. Väriä ja voimaa – Parhaat ruokavalinnat diabeteksen hoidossa ja ehkäisyssä, 1. painos. Helsinki: Duodecim, s. 73–74.

American Dietetic Association

Yhdysvaltain ravitsemusterapeuttien yhdistys ADA on vuonna 2009 antanut kannanoton kasvissyöntiä koskien. ADA:n mukaan järkevästi koostettu kasvisruokavalio on terveyttä edistävä, takaa riittävän ravintoaineiden saannin sekä saattaa ehkäistä joitain sairauksia. Hyvin koostettu kasvisruokavalio on terveellinen kaikissa elämänvaiheissa ja se sopii myös urheilijoille.

It is the position of the American Dietetic Association that appropriately planned vegetarian diets, including total vegetarian or vegan diets, are healthful, nutritionally adequate, and may provide health benefits in the prevention and treatment of certain diseases. Well-planned vegetarian diets are appropriate for individuals during all stages of the lifecycle, including pregnancy, lactation, infancy, childhood, and adolescence, and for athletes.

– Craig & Mangels 2009

Yhdysvaltain ja Kanadan ravitsemusterapeutit

Yhdysvaltain ja Kanadan ravitsemusterapeutit ovat ilmaisseet oman kantansa kasvisruokavaliota koskien vuonna 2003. Julkaisu on pääosin linjassa yllä mainitun, uudemman ADA:n lausunnon kanssa.

It is the position of the American Dietetic Association and Dietitians of Canada that appropriately planned vegetarian diets are healthful, nutritionally adequate, and provide health benefits in the prevention and treatment of certain diseases.

– American Dietetic Association; Dietitians of Canada 2003

USA:n ravitsemussuositusten asiantuntijakomitea

Yhdysvalloissa ollaan paraikaa laatimassa uusia ravitsemussuosituksia. Asiantuntijakomitea on luovuttanut suositusehdotelman tarkastettavaksi helmikuussa 2015. Asiantuntijoiden mukaan hyvin koostettu kasvisruokavalio on yksi tapa syödä terveellisesti ja ympäristöystävällisesti. Suositettu kasvisruokavalio on lakto-ovo-vegetaarinen.

Food Pattern Modeling demonstrates that healthy eating patterns can be achieved for a variety of eating styles, including the “Healthy U.S.-style Pattern,” the “Healthy Mediterranean-style Pattern,” and the “Healthy Vegetarian-style Pattern”. Although some differences exist across the three eating patterns, comparable amounts of nutrients can be obtained using nutrient dense foods while maintaining energy balance. …

Vegetarian diets, dietary guidelines-related diets, and Mediterranean-style diets were variously compared with the average dietary patterns in selected countries. Overall, the estimated greater environmental benefits, including reduced projected GHG emissions and land use, resulted from vegan, lacto-ovo vegetarian, and pesco-vegetarian diets, as well as dietary guidelines-related and Mediterranean-style dietary patterns. These diets had higher overall predicted health scores than the average diet patterns. Moreover, for the most part, the high health scores of these dietary patterns were paralleled by high combined estimated sustainability scores. According to van Doreen et al., the synergy measured across vegetarian, Mediterranean-style, and dietary guidelines-related scores could be explained by a reduction in consumption meat, dairy, extras (i.e., snacks and sweets), and beverages, as well as a reduction in overall food consumption.

– Scientific Report of the 2015 DGAC

Yhdysvaltain sydänliitto

Yhdysvaltain sydänliiton mukaan järkevästi koostetut kasvisruokavaliot ovat terveyttä edistäviä. Kasvissyöjät saavat ruokavaliostaan yleensä tavallista vähemmän rasvaa, tyydyttynyttä rasvaa ja kolesterolia. He ovat tavallista väestöä tyypillisemmin normaalipainoisia ja sairastavat vähemmän sepelvaltimotautia, verenpainetautia, diabetesta sekä joitain syöpiä.

Most vegetarian diets are low in or devoid of animal products. They’re also usually lower than nonvegetarian diets in total fat, saturated fat and cholesterol. Many studies have shown that vegetarians seem to have a lower risk of obesity, coronary heart disease (which causes heart attack), high blood pressure, diabetes mellitus and some forms of cancer.

Vegetarian diets can be healthful and nutritionally sound if they’re carefully planned to include essential nutrients. However, a vegetarian diet can be unhealthy if it contains too many calories and/or saturated fat and not enough important nutrients.

– American Heart Association 2014

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *