Palkokasvit – edullista superruokaa

cover-18

Papujen, herneiden ja linssien käyttö on yhteydessä parempaan terveyteen. Palkokasvit alentavat veren kolesterolia sekä edistävät sokeritasapainoa ja hyvälaatuisten suolistobakteerien kasvua.

Yhdistyneet kansakunnat on julistanut vuoden 2016 palkokasvien vuodeksi. YK:n mukaan palkokasvit ovat edullisia, herkullisia ja ravitsevia proteiinin lähteitä ja niiden viljelystä on hyötyä ympäristölle.

Palkokasveiksi kutsutaan hernekasvien heimoon kuuluvia kaveja, joiden hedelmä on palko. Tavallisesti syötäviä palkokasveja ovat herneet, pavut, linssit, kikherneet, soijapavut ja maapähkinät.

Lue loppuun

Tyypin 2 diabetes

cover-09

Kasvissyöjät, etenkin vegaanit sairastavat huomattavasti vähemmän tyypin 2 diabetesta kuin muu väestö. Kasvisruokavaliosta saattaa olla hyötyä myös diabeteksen elintapahoidossa.

Diabetes on yksi merkittävimmistä kansantaudeista. Tyypin 2 diabetesta sairastaa noin 250 000 suomalaista ja lisäksi noin 200 000 sairastaa sitä tietämättään.

Diabetekseen liittyy monia lisäsairauksia. Riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin on diabeetikoilla jopa 2–3-kertainen verrattuna muuhun väestöön.

Lue loppuun