Herkkävatsa ja FODMAP-ruokavalio

cover-47

Mikä eteen, jos palkokasvit aiheuttavat vatsavaivoja? Ravitsemusterapeutti Leena Putkonen valottaa, mistä oireet usein johtuvat ja miten niitä voi lievittää.

Artikkelin kirjoittaja on vatsa- ja suolisto-oireiden hoitoon erikoistunut ravitsemusterapeutti Leena Putkonen. Tietoa Leenasta ja hänen palveluistaan löydät osoitteesta leenaputkonen.fi. Vatsaoireiden kanssa kamppaileville suosittelen Leenan kirjaa Superhyvää suolistolle! (Otava, 2016).

Palkokasvit, eli pavut, linssit ja herneet, aiheuttavat usein vatsa- ja suolistovaivoja myös henkilöille, joilla ei muuten olisi suolistovaivojen kanssa ongelmaa. Tämä johtuu palkokasvien sisältämistä huonosti imeytyvistä kuituyhdisteistä, erityisesti galakto-oligosakkarideista ja fruktaaneista.

Lue loppuun

Mistä vegaani saa rautaa?

cover-37

Vegaanit tarvitsevat hieman muita enemmän rautaa. Rautaa saadaan mm. täysjyväviljasta, siemenistä sekä pavuista ja lisseistä. C-vitamiini parantaa raudan imeytymistä.

Saako vegaani riittävästi rautaa – ja mistä rautaa ylipäätään saadaan? Tämä on yksi yleisimmistä vegaaniravitsemusta koskevista kysymyksistä, joten sukelletaan suoraan aiheeseen.

Lue loppuun

Mistä vegaani saa proteiinia?

cover-22

Proteiinin saanti on vegaaniruokavaliossa yleensä riittävää. Runsaasti proteiinia sisältäviä kasvisruokia ovat palkoviljat, linssit, soijapaputuotteet, siemenet ja pähkinät sekä täysjyväviljat.

Mistä ihmeestä vegaani saa proteiinia? Tähän kysymykseen törmää usein. Kulttuurissamme proteiini yhdistetään lihaan, maitotuotteisiin ja kananmunaan, vaikka monet kasvikunnan tuotteetkin sisältävät runsaasti proteiinia.

Lue loppuun

Huomioitavat ravintoaineet kasvisruokavaliossa

Järkevästi koostettu kasvisruokavalio takaa ravintoaineiden riittävän saannin. Vegaaniruokavaliota tulisi täydentää jodia sekä B12- ja D-vitamiinia sisältävällä ravintolisällä.

Järkevästi koostettu kasvisruokavalio takaa ravintoaineiden riittävän saannin. Vegaaniruokavaliota tulisi täydentää jodia sekä B12- ja D-vitamiinia sisältävällä ravintolisällä.

Ravitsemusasiantuntijoiden mukaan kasvisruokavalio sopii mainiosti kaikkiin elämänvaiheisiin. Huolellisesti koottu vegaaniruokavalio sopii myös raskaana oleville, imettäville, lapsille ja nuorille.

Eräät ravintoaineet kuitenkin imeytyvät kasvisruoasta heikommin kuin sekaruoasta tai niiden hyödynnettävyyteen liittyy muita haasteita. Näihin ravintoaineisiin on hyvä kiinnittää hiukan huomiota kasvisruokavaliota koostaessa.

Lue loppuun

Palkokasvit – edullista superruokaa

cover-18

Papujen, herneiden ja linssien käyttö on yhteydessä parempaan terveyteen. Palkokasvit alentavat veren kolesterolia sekä edistävät sokeritasapainoa ja hyvälaatuisten suolistobakteerien kasvua.

Yhdistyneet kansakunnat on julistanut vuoden 2016 palkokasvien vuodeksi. YK:n mukaan palkokasvit ovat edullisia, herkullisia ja ravitsevia proteiinin lähteitä ja niiden viljelystä on hyötyä ympäristölle.

Palkokasveiksi kutsutaan hernekasvien heimoon kuuluvia kaveja, joiden hedelmä on palko. Tavallisesti syötäviä palkokasveja ovat herneet, pavut, linssit, kikherneet, soijapavut ja maapähkinät.

Lue loppuun