Mistä vegaani saa proteiinia?

cover-22

Proteiinin saanti on vegaaniruokavaliossa yleensä riittävää. Runsaasti proteiinia sisältäviä kasvisruokia ovat palkoviljat, linssit, soijapaputuotteet, siemenet ja pähkinät sekä täysjyväviljat.

Mistä ihmeestä vegaani saa proteiinia? Tähän kysymykseen törmää usein. Kulttuurissamme proteiini yhdistetään lihaan, maitotuotteisiin ja kananmunaan, vaikka monet kasvikunnan tuotteetkin sisältävät runsaasti proteiinia.

Lue loppuun

Herkkävatsa ja FODMAP-ruokavalio

cover-47

Mikä eteen, jos palkokasvit aiheuttavat vatsavaivoja? Ravitsemusterapeutti Leena Putkonen valottaa, mistä oireet usein johtuvat ja miten niitä voi lievittää.

Artikkelin kirjoittaja on vatsa- ja suolisto-oireiden hoitoon erikoistunut ravitsemusterapeutti Leena Putkonen. Tietoa Leenasta ja hänen palveluistaan löydät osoitteesta leenaputkonen.fi. Vatsaoireiden kanssa kamppaileville suosittelen Leenan kirjaa Superhyvää suolistolle! (Otava, 2016).

Palkokasvit, eli pavut, linssit ja herneet, aiheuttavat usein vatsa- ja suolistovaivoja myös henkilöille, joilla ei muuten olisi suolistovaivojen kanssa ongelmaa. Tämä johtuu palkokasvien sisältämistä huonosti imeytyvistä kuituyhdisteistä, erityisesti galakto-oligosakkarideista ja fruktaaneista.

Lue loppuun

Liikkujan kasvisruokavalio, osa 1: Energiansaanti

cover-39

Vegaaninen ruokavalio soveltuu hyvin urheilijoille ja kuntoilijoille. Tässä artikkelisarjassa tullaan perehtymään siihen, miten liikkujan kasvisruokavalio koostetaan käytännössä.

Yhdysvaltain ja Kanadan ravitsemusammattilaisten yhdistykset sekä American College of Sports Medicine ovat vuonna 2003 todenneet kasvisruokavalion sopivaksi urheilijoille. Mihin tahansa ruokavalioon liittyy kuitenkin asioita, joihin urheilijoiden ja tavoitteellisesti treenaavien henkilöiden olisi aiheellista kiinnittää huomiota. Kasvisruokavaliossa näitä ovat mm. proteiinin, raudan ja B12-vitamiinin riittävä saanti sekä ruokavaliota täydentävien ravintolisien valinta.

Lue loppuun

Tutkimus: lihansyöjät kasvissyöjiä terveempiä?

cover-12

Itävaltalaistutkimuksen mukaan kasvissyöjät kärsivät muita huonommasta terveydestä. Yksittäisen tutkimuksen pohjalta ei kuitenkaan kannata tehdä pitkälle meneviä päätelmiä.

Facebookissa on jälleen levinnyt pari vuotta sitten julkaistu The Independent -verkkolehden uutisartikkeli, joka mukaan kasvissyöjät kärsivät muita huonommasta terveydestä.

Jutussa viitataan itävaltalaiseen tutkimukseen, jossa kasvissyöjien havaittiin sairastavan enemmän syöpää, mielenterveysongelmia ja allergioita, ja heidän elämänlaatunsa oli muita huonompi. Kasvissyöjät myös välttelivät useammin lääkärintarkastuksia ja rokotteita.

Lue loppuun

Mistä vegaani saa rautaa?

cover-37

Vegaanit tarvitsevat hieman muita enemmän rautaa. Rautaa saadaan mm. täysjyväviljasta, siemenistä sekä pavuista ja lisseistä. C-vitamiini parantaa raudan imeytymistä.

Saako vegaani riittävästi rautaa – ja mistä rautaa ylipäätään saadaan? Tämä on yksi yleisimmistä vegaaniravitsemusta koskevista kysymyksistä, joten sukelletaan suoraan aiheeseen.

Lue loppuun

Miten kasvisruokavalion terveysvaikutuksia tutkitaan?

cover-21

Kasvissyönnin terveysvaikutuksia on tähän mennessä tutkittu muutamissa seurantatutkimuksissa ja interventiotutkimuksissa. Tällaisilla tutkimuksilla on ravitsemustieteessä eniten painoarvoa.

Edellisessä artikkelissa kävimme läpi erilaisia menetelmiä, joilla ruokavalion terveysvaikutuksia tutkitaan. Kuten sanottu, ravitsemustieteessä luotettavinta tietoa saadaan seuranta- ja interventiotutkimuksista. Kun tässä blogissa puhutaan kasvissyöjien terveydestä tai kasvisruokavalion terveysvaikutuksista, viittaan pääasiassa juuri tämän tyyppisiin tutkimuksiin.

Lue loppuun

Miten ruokien terveysvaikutuksia tutkitaan?

cover-17

Ravitsemustieteessä ei ole yksittäistä ihanteellista tutkimusmenetemää. Käsitys ruokien terveysvaikutuksista muodostuu monista palapelin palasista.

Tieto ruoan terveysvaikutuksista rakentuu useista palapelin palasista. Kunkin palasen voidaan vertauskuvallisesti ajatella edustavan tiettyä tutkimusmenetelmää. Jotkut palaset ovat merkittävämpiä kuin toiset ja niin ikään tarjoavat paremman kuvan aiheesta. Johdonmukaisen kokonaiskuvan hahmottamiseksi tarvitaan yleensä kuitenkin kaikkia palasia.

Lue loppuun

Huomioitavat ravintoaineet kasvisruokavaliossa

Järkevästi koostettu kasvisruokavalio takaa ravintoaineiden riittävän saannin. Vegaaniruokavaliota tulisi täydentää jodia sekä B12- ja D-vitamiinia sisältävällä ravintolisällä.

Järkevästi koostettu kasvisruokavalio takaa ravintoaineiden riittävän saannin. Vegaaniruokavaliota tulisi täydentää jodia sekä B12- ja D-vitamiinia sisältävällä ravintolisällä.

Ravitsemusasiantuntijoiden mukaan kasvisruokavalio sopii mainiosti kaikkiin elämänvaiheisiin. Huolellisesti koottu vegaaniruokavalio sopii myös raskaana oleville, imettäville, lapsille ja nuorille.

Eräät ravintoaineet kuitenkin imeytyvät kasvisruoasta heikommin kuin sekaruoasta tai niiden hyödynnettävyyteen liittyy muita haasteita. Näihin ravintoaineisiin on hyvä kiinnittää hiukan huomiota kasvisruokavaliota koostaessa.

Lue loppuun

Masennus ja syömishäiriöt

cover-23

Kasvissyöjillä esiintyy muita yleisemmin masennusta ja syömishäiriöitä, mutta se ei tarkoita sitä, että kasvissyönti aiheuttaisi näitä sairauksia.

Masennushäiriöt ovat Suomessa yleisin mielenterveyshäiriö ja yksi suurimmista kansanterveysongelmistamme kaikki sairaudet mukaan lukien. Vuosittain vakavasta masennustilasta kärsii aikuisväestöstä ainakin 5 prosenttia.

Muutamissa väestötutkimuksissa on huomattu, että kasvissyöjillä esiintyy enemmän itseraportoituja mielenterveyden häiriöitä kuin väestössä yleensä. Teoriassa ainakin omega-3-rasvahappojen tai B12-vitamiinin puute voisi selittää näitä havaintoja ja joskus puutostila voikin olla oireiden taustalla.

Lue loppuun

Palkokasvit – edullista superruokaa

cover-18

Papujen, herneiden ja linssien käyttö on yhteydessä parempaan terveyteen. Palkokasvit alentavat veren kolesterolia sekä edistävät sokeritasapainoa ja hyvälaatuisten suolistobakteerien kasvua.

Yhdistyneet kansakunnat on julistanut vuoden 2016 palkokasvien vuodeksi. YK:n mukaan palkokasvit ovat edullisia, herkullisia ja ravitsevia proteiinin lähteitä ja niiden viljelystä on hyötyä ympäristölle.

Palkokasveiksi kutsutaan hernekasvien heimoon kuuluvia kaveja, joiden hedelmä on palko. Tavallisesti syötäviä palkokasveja ovat herneet, pavut, linssit, kikherneet, soijapavut ja maapähkinät.

Lue loppuun